måndag 23 juni 2025

FN kritiserar Sveriges brister när det gäller mänskliga rättigheter


Alla har rätt att söka asyl från förföljelse och får inte utvisas till ett land där de riskerar förföljelse, tortyr eller dödsstraff. Alla människor, oavsett juridisk status, har rätt till grundläggande mänskliga rättigheter som nödvändig sjukvård och säkerhet. (Källa: MR-institutet).

Non-refoulement-principen är grundstenen i den internationella flyktingrätten och är dessutom sedvanerättsligt bindande. Det innebär att principen är bindande för alla stater oavsett vilka konventioner och folkrättsliga dokument man har anslutit sig till. Principen innebär att ingen människa får återsändas, utvisas, avvisas, utlämnas eller överföras till ett land eller område där hen riskerar att utsättas för allvarliga kränkningar av sina mänskliga rättigheter genom att hens liv eller frihet hotas eller från vilket hen riskerar att skickas vidare till ett sådant land eller område. I asylprövningen är principen den enskilt viktigaste och ska finnas med i varje steg av den individuella bedömningen av skyddsbehov. (Källa: Amnesty International)

Universal Periodic Review (UPR) är en återkommande granskning av de mänskliga rättigheterna där FN:s medlemsländer utvärderar varandra vart femte år. De bygger sin bedömning av ett land dels på rapporter från olika nationella organisationer, dels på en rapport från respektive regering.

I bedömningen tittar man på olika grupper som kvinnor, barn, hbtqi-personer, funktionshindrade, invandrare, ekonomiskt utsatta, ursprungsfolk och minoriteter, liksom olika aspekter, bl.a. jämlikhet, jämställdhet, religionsfrihet samt arbetet mot diskriminering, hatbrott, rasism, islamofobi och antisemitism.   

I årets rapport om Sverige har FN:s olika kommittéer lämnat sina synpunkter på hur Sverige arbetar med mänskliga rättigheter. Ofta har de kommit med beröm, men ännu oftare har de kritiserat brister och rekommenderat förbättringsåtgärder.

Listan på rekommendationer är lång. Här återger jag dem som berör om invandrare och flyktingar. Mina personliga kommentarer i kursivt.

FN:s rekommendationer är ...

Arbetet för mänskliga rättigheter

... att Sverige ser över lagstiftningen som styr Institutet för mänskliga rättigheter (MR-institutet) för att stärka dess mandat och oberoende.
Våren 2023 föreslog Sverigedemokraterna att MR-institutet skulle lägga ned. Regeringen har kritiserats för att den utsett styrelseledamöter som inte stått på nomineringslistan.

Fattigdom

... att Sverige vidtar effektiva åtgärder för att minska fattigdom bland förvärvsarbetande, tar itu med det höga antalet arbetslösa som riskerar fattigdom och se över och undanröja alla befintliga hinder för att ta emot socialförsäkringsförmåner eller stöd.
Fattigdom är vanligare bland invandrare eftersom de oftare har lågavlönade jobb. Arbetslöshet är vanligare bland lågavlönade.

... att Sverige antar en officiell mätning av fattigdom som införlivar flerdimensionella aspekter av fattigdom och vidtar riktade åtgärder för att hantera den ökande fattigdomen.

... att Sverige höjer socialförsäkringsförmåner, inklusive grundersättningen för arbetslöshet och dagpenningen för asylsökande, i takt med levnadskostnaderna.

Frihetsberövade

... att Sverige säkerställer att alla personer som berövats sin frihet ges alla grundläggande rättsliga skyddsåtgärder redan från frihetsberövandets början, särskilt rätten till tillgång till advokat, rätten till läkarundersökning av en oberoende läkare och rätten att underrätta en anhörig.
Detta bör gälla även dömda personer som tagits i förvar. I dag finns ingen bortre gräns för hur lång tid de kan tvingas vara i förvar.

Invandrare

... att Sverige fullt ut implementerar den internationella konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter .

... att Sverige säkerställer att invandringspolitiken inte hindrar invandrares lika tillgång till tjänster som är avgörande för att förverkliga ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.

... att Sverige ratificerar den internationella konventionen om skydd för alla invandrade arbetstagares och deras familjemedlemmars rättigheter.

... att Sverige vidtar åtgärder mot arbetskraftsexploatering och diskriminering på arbetsmarknaden av personer med invandrarbakgrund.

... att Sverige garanterar att alla utländska medborgare som riskerar utvisning har tillgång till rättvisa förfaranden för att bedöma risken att de kan utsättas för tortyr och misshandel i sitt ursprungsland, och att de får en oberoende och effektiv individuell prövning av utvisningsbeslutet.

Familjer, kvinnor och barn

... att Sverige säkerställer att alla barn har en tillräcklig levnadsstandard, bland annat genom att förebygga hemlöshet och tillhandahålla sociala bostäder och andra stödåtgärder för familjer i nöd.
Idag finns förslag att inskränka utländska medborgares tillgång till välfärdstjänster de första fem åren i Sverige. Det gäller bland annat sjukersättning, föräldraförsäkring, barnbidrag, bostadsbidrag och försörjningsbidrag. För högavlönade innebär det att de måste ta dyra försäkringar. För lågavlönade att de måste vara beredda att leva av luft.

... att Sverige undanröjer rättsliga, praktiska och ekonomiska hinder för tidig återförening av familjer.
Utlänningslagen från 2021 försvårar tidig återförening av familjer.

... att Sverige förbjuder förvar av barn i som ska utvisas, oavsett deras status eller deras föräldrars, och överväger alternativa åtgärder.
Alla vars utvisningsbeslut vunnit laga kraft hänvisas till Migrationsverkets återvändarcentra, där de får tak över huvudet och serveras mat. De får däremot inte längre försörja sig själva. Ett statslöst barn, som inte kan utvisas, kan hänvisas till att växa upp och tillbringa sitt liv på ett återvändarcentrum. Att miljön i ett återvändarcentrum är olämplig för barn visas i denna artikel.

... att Sverige gör en bedömning av de konsekvenser som förbudet från 2018 att erkänna utländska barnäktenskap kan ha för kvinnor och flickor.

Flyktingar

... att Sverige ger personer som beviljats ​​internationellt skydd en säker och stabil uppehållsstatus för att underlätta deras tidiga och effektiva integration, och beviljar uppehållstillstånd av samma längd till flyktingar och alternativt skyddsbehövande.
Sedan den så kallade ”tillfälliga” invandrarlagen infördes 2016 är tillfälliga uppehållstillstånd regeln. Skyddsbehövande brukar få tre år, alternativt skyddsbehövande 13 månader. För permanenta uppehållstillstånd krävs bland annat att man kan försörja sig. Regeringen lägger nu förslag om att före detta asylsökande aldrig ska kunna få permanenta uppehållstillstånd och att permanenta uppehållstillstånd ska kunna återkallas.

... att Sverige säkerställer att förvar av asylsökande endast användes som en sista utväg.
För den som dömts till utvisning finns ingen bortre tidsgräns för hur länge personen kan hållas i förvar, i de fall hen inte kan tvångsutvisas.

... att Sverige förbättrar kvaliteten i asylutredningar baserade på sexuell läggning, könsidentitet och religiös konvertering, och använder uppdaterad information om ursprungsland i fall av religiös konvertering.
Rättsosäkerheten är dokumenterat låg när det gäller bedömning av dessa faktorer.

... att Sverige tydligt definierar begreppet ”hälso- och sjukvård som inte kan vänta” och vidtar de åtgärder som krävs för att garantera vuxna asylsökandes rätt till hälsa.
Informationsplikt enligt ”angiverilagen” hade medfört att asylsökande och personer utan uppehållstillstånd hade undvikit att söka sjukvård, med risk för allvarliga följder.

Statslösa

... att Sverige återkallar sina reservationer mot konventionen om statslösa personers rättsliga ställning.

... att Sverige införlivar definitionen av en statslös person i enlighet med artikel 1 i konventionen om statslösa personers rättsliga ställning i all relevant lagstiftning och inrättar ett särskilt förfarande för att fastställa statslöshet.

... att Sverige antar lagstiftnings- och politiska åtgärder för familjeåterförening även för statslösa och säkerställer att mödrar till statslösa barn har lika tillgång till hälso- och sjukvård, juridiska och sociala tjänster.

Referens

Sweden: Compilation of information prepared by the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights  Human Rights Council, Working Group on the Universal Periodic Review, Forty-ninth session. Geneva, 28 April – 9 May 2025  

Se också

Tidöavtalet bryter mot 13 artiklar i Barnkonventionen  Birgitta Göransson 4.11.2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar